Categories: Wydarzenia

Szczęśliwej drogi już czas… — „Wakacyjne Wytchnienie” dobiegło końca

W ubiegłym tygodniu zakończyło się pierwsze w tym roku spotkanie z cyklu „Wakacyjne wytchnienie”. W dniach 24—28 sierpnia gościliśmy w Krakowie 42 osobową grupę chorych onkologicznie dzieci wraz z rodzeństwem i jednym z rodziców z klinik w Bydgoszczy, Lublinie i Warszawie.

Pięciodniowy pobyt rozpoczęliśmy warsztatem integracyjnym „Jak zdrowo i bezpiecznie zwiedzać Kraków i okolice”. Uczestnicy zapoznali się z zasadami pierwszej pomocy, historią działalności naszej Fundacji oraz ważnymi kwestami organizacyjnymi. W trakcie tego spotkania mieliśmy okazję do wzajemnego zapoznania się uczestników, pracowników oraz wolontariuszy Fundacji. Po zakończeniu spotkania udaliśmy się na wspólną kolację, kończącą męczący dzień poświęcony w większości na podróż do Krakowa.

Jedną z atrakcji drugiego dnia „Wakacyjnego Wytchnienia” była wizyta w Parku Miniatur w Inwałdzie. Podczas niezwykłej podróży przez miniaturowy świat podziwialiśmy zabytki z niemal każdej strony naszej planety. Zrobiliśmy sobie zdjęcie pod francuską Wieżą Eiffla, nowojorską Statuą Wolności, indyjskim mauzoleum Tadź Maral, egipskimi piramidami, a także pod słynna Operą w Syndey. W parku nie zabrakło również polskich cudów architektonicznych. W zasięgu ręki mieliśmy Wawel, Zamek Królewski w Warszawie, Stare Miasto w Zamościu, a także przyjęty z radością przez wszystkich chłopców Stadion Narodowy. Niezapomnianych przeżyć dostarczyła nam wizyta w znajdującym się nieopodal lunaparku. Dla tych, którzy nie boją się wyzwań czekała pełna adrenaliny podróż pirackim statkiem, dla mniej odważnych idealna była łagodna przejażdżka gondolą, każdy mógł też spróbować swoich sił jako kierowca korzystając w Autoscootera. Naszą przygodę w Parku Miniatur zakończyliśmy obiadem w Bajkowym Zamku.

Kolejną zaplanowaną atrakcją była wycieczka do DinoZatorlandu. Mieliśmy przyjemność odwiedzić trzy parki: dinozaurów, owadów i mitologii. Park dinozaurów zaskakiwał ogromnymi „ożywionymi” prehistorycznymi gadami, a także kilkusetletnimi okazami drzew. Uczestników wycieczki zachwycił również Park Mitologii wprowadzający w świat helleńskich wierzeń. W czasie rejsu po stawie oglądaliśmy figury greckich bogów, herosów i mitycznych stworzeń. Największe wrażenie na zwiedzających zrobił gromowładny Zeus, latający Dedal i Ikar oraz Achilles walczący z Hektorem. Ponadto każdy mógł wejść do wnętrza konia trojańskiego oraz podziwiać rekonstrukcję świątyni Apollona z Delf. Po pełnej wrażeń sobocie wróciliśmy do Krakowa zjeść wspólnie kolację i zregenerować siły na kolejny dzień zwiedzania.

(zdjęcia)

Następny dzień pobytu przeznaczyliśmy na zwiedzanie Krakowa. W towarzystwie przewodników odwiedziliśmy Zamek Królewski na Wawelu. Mieliśmy przyjemność podziwiać Reprezentacyjne Komnaty Królewskie oraz ekspozycje Skarbca Koronnego i Zbrojowni. Następnie udaliśmy się do Katedry św. Wacława i Stanisława. Tę gotycką katedrę otaczają trzy wieże, na jednej z nich od strony północnej wisi słynny Dzwon Zygmunta, ufundowany przez Zygmunta I Starego. Jego bicie sygnalizuje najważniejsze święta w państwie. Każdy z uczestników mógł nie tylko podziwiać jego okazałe gabaryty, ale także dotknąć jego serca, co zgodnie z krakowską legendą przynosi szczęście. Po zwiedzeniu wnętrza Katedry udaliśmy się do jej podziemi, gdzie znajdują się groby bohaterów narodowych i wieszczów m.in. Tadeusza Kościuszki, Adama Mickiewicza i Juliusza Słowackiego. Na zakończenie wizyty na Wawelu odwiedziliśmy Smoczą Jamę — jaskinię znajdującą się na zachodnim zboczu wawelskiego wzgórza. Z jaskinia wiąże się legenda o smoku wawelskim upamiętniona jego pomnikiem stojącym tuż przed wejściem do jaskini. Następnie udaliśmy się Drogą Królewską w kierunku Rynku Głównego. Ostatnim punktem w naszym planie zwiedzania był Kościół Mariacki, gotycki kościół z XV wieku, będący jednym z największych i najważniejszych kościołów w Krakowie. Po wspólnym intensywnym zwiedzaniu dzień zakończyliśmy pyszną kolacją.

W ostatni dzień „Wakacyjnego Wytchnienia” postawiliśmy na połączenie zabawy z edukacją organizując wyjście do Ogrodu Doświadczeń. Ten położony na powierzchni 6 hektarów sensoryczny park posiada 60 urządzeń edukacyjnych z zakresu optyki, akustyki i mechaniki. Na zakończenie wędrówki po ogrodzie urządziliśmy piknik, umilaliśmy sobie czas grami i zabawami, a także zajadaliśmy się pizza i innymi smakołykami.

Wieczorem zaprosiliśmy uczestników na uroczystą, pożegnalną kolację. Brali w niejudział wszyscy uczestnicy wyjazdu, pracownicy i wolontariusze Fundacji, a także zaproszeni goście i przyjaciele. Mieliśmy zaszczyt gościć m.in. Panią Marzenę Paszkot- Pełnomocnik Prezydenta Miasta Krakowa ds. Rodziny i Polityki Społecznej, Pana Jacka Stramę — Dyrektora Teatru Ludowego oraz Pana Józefa Lassotę — posła do Sejmu RP VII kadencji. W rodzinnej atmosferze zjedliśmy kolację, wspominając przeżycia z poprzednich dni. Na zakończenie każdy z uczestników został obdarowany dyplomem oraz drobnym upominkiem od naszej Fundacji.

(zdjęcia)

Niestety, jak głosi znane powiedzenie „wszystko co dobre, szybko się kończy”, szybko też skończył się nasz wspólny pobyt w Krakowie. Dziękujemy wszystkim uczestnikom za mile spędzony czas oraz zapraszamy ponownie!

Fundacja Urszuli Smok „Podaruj Życie” pragnie podziękować wszystkim osobom, które wzięły udział w organizacji „Wakacyjnego wytchnienia”.

Dziękujemy Pani Justynie Rypolc z Kliniki Pediatrii, Hematologii i Onkologii w Bydgoszczy, Marzenie Smardakiewicz z Kliniki Hematologii i Transfuzjologii Dziecięcego Szpitala Klinicznego w Lublinie oraz Marzenie Baranowskiej z Fundacji „Nasze Dzieci” działającej przy Instytucie Centrum Zdrowia Dziecka w Warszawie za pomoc w rekrutacji uczestników wyjazdu.

Dziękujemy wszystkim wolontariuszom za zaangażowanie w organizacji i przebiegu wydarzenia.

Dziękujemy naszym partnerom za pomoc w realizacji wyjazdu: Restauracji Dominikańskiej 2, Hotelowi Campanile oraz Ernesto Travel.

Projekt został zrealizowany przy wsparciu finansowym Funduszu Inicjatyw Obywatelskich